Gerd Ask Olsen og ektemannen Bjørn Roar stiller opp i denne saken for én konkret grunn: For å hjelpe andre til å unngå å bli svindlet. For i disse dager er det ikke enkelt og forså hva som er svindel og ikke, og hva slags informasjon man bør oppgi over internett og telefon. I denne teksten skal vi fortelle om hvordan man kan unngå svindel og hva man bør gjøre dersom uhellet er ute.
Hendelsen det i denne saken er snakk om fant sted i Moss i november, da Gerd Ask Olsen mottok en telefon fra en som oppga seg fra å være fra et norsk og troverdig forsikringsselskap. På nøyaktig samme tid skulle hun betale en lignende faktura til det samme selskapet, så dessverre traff vedkommende på telefon på akkurat feil tidspunkt. Der og da var det vanskelig og forstå forskjellen på rett og galt.
Vedkommende på telefonen, som altså skulle vise seg å være en svindler, krevde personlig informasjon og passord. Her startet problematikken.
- Det var ingenting mistenkelig i denne telefonsamtalen. Det hørtes ut som han ringte fra et seriøst, norsk firma. Jeg pleier å være veldig forsiktig og kritisk til telefoner, meldinger og e-poster, men det traff rett og slett på et veldig uheldig tidspunkt. Man skal jo aldri oppgi slike personlige opplysninger over telefon, forteller Gerd.
Svindleren fikk overført et sekssifret beløp og hadde flere transaksjoner på vei.
- Jeg skjønte raskt etterpå at det var noe som ikke stemte og jeg tok kontakt med banken. Marker Sparebank var veldig behjelpelig og tok tak i saken. Vi fikk stoppet en stor transaksjon på 500.000 kroner. Hadde vi ventet, hadde kontoen vært tom, forteller hun videre.
- Dette var en skremmende opplevelse og det er vemmelig å tenke på at mange går gjennom det samme som oss. Vi håper at dette kan øke bevisstheten rundt svindel, fortsetter hun.
Ektemannen Bjørn Roar Olsen påpeker at situasjonen ikke setter noen stopper for julehyggen og oppmuntrer kona som fortsatt føler seg dårlig etter situasjonen.
- Livet går videre og vi har lært av denne situasjonen. Har du spørsmål til banken, så ikke nøl med å ta kontakt. Det er mitt råd. Kundeservicen vi fikk i Marker Sparebank var veldig bra. Vi er veldig fornøyd med valg av bank, forteller Bjørn Roar Olsen avslutningsvis.
Marker Sparebank gjør oppmerksom på at du aldri skal oppgi kontoinformasjon, BankID koder eller passord, uansett hvem som ber om det - enten det er bank, politi, familie, venner eller andre. Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Har du spørsmål til oss, så ta kontakt!